Castra_Vepa_Mockup

Nördiga rubriker ska locka IT-konsulter i ny rekryteringskampanj

En rekryteringskampanj som mindre än en promille av befolkningen kan läsa? Med budskap på de fiktiva språken sindarin, klingonska och galaktisk standard hoppas Castra locka till sig Sveriges bästa IT-konsulter.

Castra_Starwars_Mockup

Castra är ett av Sveriges snabbast växande IT-konsultbolag. De senaste fem åren har företaget gått från ett hundratal till över 350 medarbetare spridda över hela landet. Och tillväxten ser ut att fortsätta. Något som skapar angenäma problem med att rekrytera nya konsulter i samma takt som uppdragen strömmar in. Därför går Castra nu ut med en rikstäckande, något annorlunda rekryteringskampanj.

– Vi försöker vara Sveriges bästa arbetsplats för konsulter. Den ambitionen måste gå igen i allt vi gör, inte minst i vår kommunikation. Vi vill helt enkelt prata med konsulterna på ett sätt som får dem att känna att Castra är arbetsplatsen för dem, säger Julia Lazar, marknadschef på Castra.

Castra_Klingon_Mockup

Kampanjen bygger på ett antal rubriker skrivna på de konstruerade språken klingonska (Star Trek), sindarin (Sagan om ringen) och galaktisk standard (Star Wars). Budskapen har tagits fram tillsammans med några av världens främsta experter inom respektive språk och innehåller allt från rebelliska stridsrop till förolämpningar och existentiella frågeställningar. Exakt vad det står väljer dock Julia Lazar att hålla för sig själv.

– Att röja budskapen skulle lite förstöra det roliga. Vi vet att de bästa IT-konsulterna är de som nördar ner sig ordentligt och inte backar för en utmaning, oavsett om det handlar om en arbetsuppgift eller att lära sig ett språk som ingen pratar. Om du känner igen dig i det så kommer du passa in perfekt här på Castra. Lyckas du dessutom knäcka rubrikerna finns alla möjligheter att bli en riktig stjärna, avslutar Julia Lazar.

Castra_Alviska_Mockup

Kampanjen kommer att synas på reklamtavlor i de största städerna och som tidningsannonser.

– Qapla’! qol’om QImraj HInob, tillägger Björn Eklind, art director på reklambyrån We Are More, som ligger bakom kampanjen.

Vill du veta mer? Läs mer här